Er det forskjell på organisk og betalt søk?

I dagens samfunn har vi blitt avhengig av å ha informasjonen vi leter etter, lett tilgjengelig. De fleste menneskene idag har smarttelefoner og dette gjør at vi raskt kan finne informasjon vi leter etter. Svarene fås ved hjelp av ulike søkemotorer, og den vanligste motoren å benytte seg av er Google. 


Alle har utført et søk på Google. Enten om man leter etter en destinasjon, restaurantene, oppskrift eller hva enn det måtte være. Men det er ikke alltid man finner svaret, man er ute etter ved første forsøk. Grunnen til dette er organiske og betalte søk.

Betalte søk
Betalte søk er annonsering i søkemotorene også kalt SEM ( Search Engine Marketing). Det betyr at bedriften/brukeren som benytter seg at betalt søk, blir belastet for per klikk på annonsen (CPC), som ofte refereres til PPC (pay per click). Det betyr at man kun betaler for brukene som faktisk viser interesse, og som trykker på produktet eller linken vår.

Det er mulig å gjøre betalt søk i de største søkemotorene som AdWords, og Bing. I motsetning til organiske søk, hvor synligheten må fortjenes, trigges annonseplasseringene av søkeord du ønsker å være synlig på. Plasseringen i søkeresultatene, bestemmes etter betaling og kvalitetspoeng som sikrer relevant annonsering mot søkerne.

Annonsører betaler for at de får reklame og vise sine annonser på ulike nettsider. Det kan være spesielle søkeord, som gjør at nettsiden deres får klikk. Summen man betaler er på bakgrunn av klikk, linken får.

Fordeler og ulemper
Fordelen med betalt søk er at det er høy kjøpsintensjon. Eks. hvis man søker på «parajumper jakke», så har man søkt på produktet av en grunn. Fordi man er interessert i å kjøpe produktet eller anskaffe informasjon om produktet. En ulempe ved betalt søk er at det ikke er gratis. Det koster penger og flere konkurrenter kjemper om å være øverst. Dersom man ikke betaler, vil man miste plassen sin.

Organisk søk

Her kan man ikke betale for å komme seg høyere opp i søkeresultatet. Innholdet på nettsidensiden baseres på organisk søk. Dersom nettsiden er relevant, har anmeldelser og har høy kvalitet. Er det stor sjanse for at den siden vil være høyest på søkemotoren.
 


Kilder:

-MarianneBrustad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *