Inbound VS Outbound

Inbound VS outbound markedsføring

Modul fire er i gang i valgemnet Digital Markedsføring, og i denne delen er det Anders M. Mamen som skal ta oss igjennom Digital Markedsføring. I dette innlegget skal jeg forklare hva inbound markedsføring er og hvordan metoden skiller seg fra outbound markedsføring og hvorfor det er lurt å ha elementer av inbound i sin digitale markedsføringsstrategi. 

Hva er inbound markedsføring?

Det er en effektiv markedsføringsstrategi som hjelper bedriften til å skape trafikk til nettstedet. Det kan forklares som det omvendte av tv kampanjer, ved at utførselen av inbound markedsføres igjennom blogg, SoMe og andre plattformer. Poenget er å skape et innhold som fort kjøpes av kunder, slik at kunden selv oppsøker nettsiden for å mulig foreta et kjøp. Ved hjelp av denne kundeinformasjonen kan man tilegne seg informasjon om hvem kundene er og hva de er opptatt av. Dermed gjør dette prosessen lettere ved å finne de betalende kundene og få potensielle kunder raskets mulig inn i kjøpsprosessen. Inbound metoden er en digital markedsføring basert på hele kjøpsprosessen, som ofte starter før potensiell kunde kontakter bedriften. 

Hvorfor er det lurt å ha elementer av inbound i markedsføringen sin?

Inbound_marketing_metoden_-_MarkedsPartner

Kundens kjøpsreise kan deles inn i fire faser (bedriftens perspektiv) 

1. Tiltrekke – Tiltrekke potensielle kunder via ulike plattformer. Innholdet som publiseres må være tilstrekkelig og oversiktlig slik at man ønsker å utforske nettsiden.

2. Konvertere – Ved at besøkende sjekker ut nettsiden, leser på plattformer og sosiale medier. Vil et naturlig steg være å overføre kundene til å legge igjen kontaktinformasjon. Dette kan lett gjøres ved å tilby 10% rabattkode på første kjøp. 

3. Selge – Denne fasen bruker man informasjonen som er samlet inn og prøver å få leads til å bli kunder. Oppfølgingen av leadsene baserer seg på brukerdata som er mottatt, og man tar kontakt med potensielle kunder, når de viser tegn til at de er klare for å kjøpe. 

4. Begeistre – Målet er å omgjøre kunden til ambassadør for bedriften, ved å dele informasjon om produktet på egne plattformer og til bekjente. Dermed er det viktig at etter et kjøp, må man fortsette å levere verdi til kunden. 

Inbound VS outbound?

Inbound setter et høyere fokus på innhold for å nå kundene, mens outbound derimot treffer kundene der de er. Dette gjøres ved bruk av tradisjonell reklame, som vil si at man betaler ulike kanaler, for å få tid og plass til egen markedsføringen gjennom reklame. 

Opp gjennom årene har markedsføring endret seg drastisk og inbound markedsføring er mer relevant enn outbound til dags. En av grunnene til dette er av inbound markedsføring er mye rimeligere enn outbound, hvor man må betale kanalene for sendetid. Nå til dags har man mer kontroll på kundegruppen og har tilegnet mer informasjon om målgruppen enn tidligere. Hovedforskjellen er at inbound markedsføring treffer man kunder som allerede er i kjøpsprosessen, mens outbound markedsføring finner man kundene som ikke er i gang med kjøpsprosessen, men som man ønsker å få i gang. 

Kilder

https://blogg.markedspartner.no/hva-er-inbound-marketing

https://www.inboundgroup.com/no/inbound-marketing#inbound-metodikkens_4_steg_3

MarianneBrustad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *