Hvem er growth hackeren?

Denne uken skal vi skrive innlegg om growth hacking. Hvordan fungerer det? Hvorfor burde man ta i bruk dette? Ønsker du også å finne ut av hva det ligger bak ordet growth hacking?

Hva betyr ordet growth hacking?

Det er et begrep for strategier som fokuserer på vekst og jobber alltid med å utvikle seg på kortest mulig tid. Det er som oftest tidlig oppstart av prosjekter som tar i bruk denne strategien. Målet er å skaffe kunder på kortest mulig tid, og at brukeren foretar et kjøp. Men fokuset er ikke kun på «kjøp av produkt», men også selve kundereisen og muligheter til å utvikle den.  Ved å ta i bruk en slik strategi skal alle verktøyene som tas i bruk være en sentral del av veksten. Unikheten ved «growth hacking» er fleksibiliteten. Det betyr at det ikke har noe å si om man er godt etablert eller ny på markedet. 

Når du skal søke opp fakta eller fakta bruker du mest sannsynlig google. Dermed får du opp ulike annonser med ulikt innhold fra bedrifter øverst. Disse annonsene er betalt for og bedriften betaler for å ha «plasseringen» på første side, for å bli lagt merke til. Prisene på plasseringen er høye og kan koste opp til flere rusen kroner. 

MEN hvordan kan da ny etablerte bedrifter med minimalt budsjett konkurrere mot de store etablerte bedriftene? 

Hvordan fungerer det?

Growth Hacking er fremtidens markedsføring og handler om å tenke utenfor den tradisjonelle markedsføringen. Det er dermed viktig å være kreativ og tenke på andre muligheter som ikke er på markedet. I og med at GH er for etablerte og nye bedrifter er man nødt til å lage engasjement rundt produktet. Man trenger nødvendigvis ikke mye penger for å gjøre dette, men med et unikt prosjekt som skiller seg ut, vil den aktuelle kundegruppen få kampanjen klistret i hukommelsen. 

Det mest optimale i denne sammenhengen er å produsere et produkt som er nødvendig, slik at kundene ønsker å kjøpe det. Dermed vil man sikre vekst ved at produktet er nødvendig, og dersom produktet er bra vil det automatisk markedsføre seg selv. Dette skjer ved at kunder anbefaler produktet videre på ulike plattformer og til bekjente. 

Hvorfor burde man bruke Growth Hacking? 

Det finnes flere grunner til at en bedrift burde bruke det. Bedriftene sparer blant annet masse penger på å tenke smart med Growth Hacking. Da behøver man ikke reklame fra verken google eller facebook, som ofte koster skjorta. Growth hacking er et billigere alternativt og bruker «kunder» for å dele budskapet om produktet. Samtidig som at produktet i seg selv har «integrert markedsføring». Dette menes at produktet er bygd opp at det ikke er nødvendig med videre markedsføring, for å forklare hvorfor produktet skal kjøpes.

Vet du enda ikke hva Growth Hacking er?

Denne videoen, forklarer prosessen og hva growth hacking betyr.

Kilder:

https://medium.com/inligo/growth-marketing-hva-er-det-de2d8d044078

https://www.fullstakk.no/growth-hacking

MarianneBrustad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *