Fra ingenting til merkevare

Denne uken har Karl Philip Lund utfordret oss til å oversette et kvalitetsinnlegg, som vi selv er interessert i. Dermed får jeg muligheten til å undersøke hvordan man bygger opp en merkevare.

Jeg har valgt et innlegg skrevet av Hiten Shah. Shah har laget merkevaren KISSmetrics og har flere innlegg om det aktuelle temaet. Der får man et innblikk om hvordan man bygger seg opp fra ingenting til en god merkevare. 

Hvordan lykkes nye bedrifter med dette? Finnes det en oppskrift? 

Nei, men fokuset ligger på originalitet og repetisjon. Det finnes flere faktorer som spiller inn om man ønsker å skape navn eller et minne hos kundegruppen. Dette innlegget skal ha fokus på disse elementene. Hva betydningen av elementene har å si og hva bedrifter har gjort for å bygge opp sin egen merkevare.  

Merkevarebygging

Under Leo Wifrich sine første måneder som medeier i Buffer, skrev han to-tre gjesteinnlegg på bloggen. Han startet i januar 2011, og innen april hadde han fått merkevaren deres omtalt i over 100 blogger. Innen 19 måneder hadde de over 100 000 brukere. 

Det Leo gjorde kaller folk for «innholdsmarketsføring», «kundeoppkjøp» og «gjør ting som ikke skalerer», men som savner det større bildet. 

På ni korte måneder, bygde Leo Buffer til et meningsfylt merke! 

Viktigheten av en god merkevare  

Har du noen gang tenkt hvorfor Amazon er så avhengighetsskapende? De har tatt et stykke av hjernen vår. Hver gang vi tenker på å kjøpe et produkt, er mange sin første tanke Amazon, hvor man kan få produktet til den laveste prisen på markedet. Grunnen til at mange tenker på Amazon er at prosessen for å kjøpe produktet er enkel. 

Man åpner appen, klikker to ganger og du har varen hjemme innen to dager senere. 

I startfasen av en merkevarebygging er målet å få direkte, og ikke tildelte besøkende, som klikker inn på nettsiden din. Tildelte besøkende er en målgruppe som ikke er ønsket, fordi de besøker siden uten grunn. Denne målgruppen er ikke å foretrekke. Målgruppen hadde en tanke om hva de var på utkikk etter og det trigget de til å besøke nettsiden din, for å finne det de er på utkikk etter. 

På langsiktig tenkt betyr det at merkevaren din sprer seg. Når merkevaren har fått en plass i målgruppens hode, tenker de på deg når behovet oppstår og det betyr at sjansen er større for at de nevner merkevaren din til kjente og dermed sprer budskapet om merkevaren seg. 

Det er dessverre for lett å havne på lik sti, slik som de aller fleste når de skal starte sin egen merkevare. Dette vil ikke føre til vekst og merkevaren din blir gjemt slik alle de andre gjør.

Derfor er det viktig å skille seg ut for å bygge en sterk merkevare. Hopp av tredemøllen å «gjøre ting som ikke skalerer» og få deg til virkelig vekst. 

For å bygge merkevaren din fra ingenting, trenger du to ting: nyheter og repetisjon.

Nyhet

«Nyhet: kvaliteten på å være ny, original eller uvanlig».

Siden 1999 har 37signals skrevet om hva de gjør, hvorfor de gjør det og hvordan de tenker å bygge virksomheten sin. Tilbake til da det skjedde var det uvanlig å tenke så detaljert og få delte informasjon om det. Ingen delte hvordan de balanserte det å lage et produkt med rådgivning fra andre, eller hvordan de testet opp mot SaaS virksomheten. 

SaaS gir brukere mulighet til å koble opp og bruke skybaserte apper over internett, som for eksempel e-post.

SaaS er avgjørende for å skape nyheter rundt merkevaren. Det blir gjort ved å dele, utdanne og hjelpe andre mennesker å lære. Bedriften leier bruken av et program for merkevaren, og målgruppen din kobler til over nett via en nettleser. 

Her kan du lese hvordan de definerte nyhetene til merkevaren deres tidlig i KISSmetrics:

«Vi vil dele hvilken som helst merkevare og alles markedsføringsanalyser, så lenge det var av høy kvalitet og virker nyttig». 

Repetisjon

For å få plass i hodet til målgruppen, må du komme i hodet deres gjentagende ganger, for å bli værende der. Du trenger å repetere informasjonen. 

Nøkkelen til innholdsmarkedsføring er: «Innhold kan være en Tweet, et Facebook-innlegg, et blogginnlegg eller hva som helst som kan produseres og distribueres gjentatte ganger».

Et godt innhold kan føre til at merkevaren eskalerer til nye høyder, både når det gjelder det uendelige antall mennesker som kan konsumere innholdet og de utallige måtene innhold kan pakkes og produseres. Det er det som skaper repetisjon, som igjen skaper merkevaren.

Når Leo snakker om sin gjesteblogging strategi, understreker han viktigheten av å putte kvantitet over kvalitet. Med andre ord:  

«Folk overvurderer ofte merkevaren og undervurderer repetisjonen av merkevaren».

Måten Leo lyktes var ved å holde innholdet smalt og holde fullt fokus på å lykkes på Twitter. 

Han hadde fullt fokus på repetisjon og skaffet over 15 gjesteinnlegg på profilen, som resulterte i at Buffer ble et godt eksempel på de beste måtene å bruke Twitter. 

Eksempel på god repetisjon

Hos Quick Sprout bygde de et merke gjennom medgründeren Neil Patel. De satte nesten identiske bilder av ansiktet hans på fremsiden, på sideloggen på bloggen, på Twitter, hans personlige side og flere steder. All den repetisjonen lager automatisk et inntrykk som målgruppen husker og som får en plass i hode til målgruppen. 

Kilder:

https://i1.wp.com/hitenism.com/wp-content/uploads/img_0544.jpg?ssl=1

MarianneBrustad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *