OKR – Er et must! Hvorfor?

Karl Philip Lund introduserte oss for OKR allerede på studieturen vår til Dublin. Hos google fikk vi en liten introduksjon på hva OKR var og hva google gjorde for å nå målene sine. OKR er et system for gjennomføring og skal skape engasjement og samarbeid mot konkrete målsetninger. 

Hva er OKR?

O – står for Objective (hva ønsker vi å oppnå?) og KR står for Key Results (hvordan skal vi nå målet)? For å ha fremdrift og engasjement er det lurt å ha et høyt mål. Ved å ha dette vil man kunne skape høyere motivasjon blant ansatte for å nå målene sammen. Dette gjør at kommunikasjonen i bedriften blir betraktelig høyere (alle har tilgang til samme informasjon) og man blir mer sammensveiset av å jobbe mot et felles mål. 

I dig3 bruker vi Basecamp for å rapportere inn OKR målene hver uke. Dette gjør at man har en oversikt og kan motiveres ved at man ukentlig rapporterer inn «oppdateringer».

Ved å besvare OKR vil bedriften ha et klarere mål og det blir lettere for de ansatte i bedriften å vite hva de jobber mot. Dette vil også gi de ansatte mer motivasjon, når de vet hva som må til for å oppnå målet. Spørsmålene som må besvares for å sette opp OKR fører til at bedriftens prioriteringer blir klarere. Tydelige mål er ekstremt attraktivt blant de engasjerte og motiverte innad i bedriften. 

Objective kan være at man ønsker å nå et visst antall visninger på nettsiden første lanserings måned. Key Results er da fremgangsmåten for å nå målet. Dette kan være å promotere nettsiden på ulike plattformer og ha en god oversiktlig nettbutikk slik at den er enkel å bruke. 

Kilder

-MarianneBrustad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *