Studietur til Dublin

Denne helgen var vi en gjeng fra Digital Markedsføring som tok turen til Dublin. Der skulle vi besøke Google og Facebook for å få informasjon om deres kommende år og hva de driver med i hverdagen. 

Første dagen var vi på besøk hos Google, hvor vi fikk en omvisning av hele bygget og endte opp i et møterom med informasjon om hva salgsavdelingen driver med og hvordan organisasjonen bruker okr for å nå målene sine. Okr står for Objective Key Results og målet er å sikre at alle i bedriften går i samme retning. Det å skape en endring og engasjement rundt målbare mål er en av de viktigste fordelene ved bruk av okr. I løpet av semesteret skal vi fordype oss i okr, og da bil jeg fortelle mer om hva dette innebærer. Alt i alt var dette en veldig fin og lærerik opplevelse. Av dette besøket fikk jeg mer motivasjon til å jobbe enda hardere med faget. 

Andre dagen tilbrakte vi hos Facebook som var enda mer lærerik enn gårsdagen, og som jeg hovedsakelig fikk mest ut av på denne turen ut av disse to besøkene. Vi møtte på Axel Strelow som er partner manager hos Facebook. Det startet med en omvisning i lokalene før Axel presenterte hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut. Etter dette fikk vi en liten smakebit av oculus. Oculus er en VR-opplevelse inn i sitt eget unike, virtuelle univers. Det er Facebook Technologies som driver virksomheten Oculus med spesialisering innenfor VR og programvare. Opprinnelig er organisasjonen fra amerikanske røtter. 

Instragram Chechout?

Denne funksjonen gjør kjøp på nett enklere enn noen gang. Dersom man finner et bilde med et klesplagg/produkt som faller i smak, så er det mulig å trykke på bildet for å få opp mer informasjon om hvor produktet/plagget er ifra. Etter dette får man opp en link som vil føre deg til nettsiden hvor man kan gjennomføre kjøp. Axel fortalte at Facebook kommer til å fokusere mer på denne appen i løpet av det kommende året. 

Facebook Blueprint 

Facebook blueprint er et gratis online kurs hvor man lærer om bruken av reklame på Facebook og instagram. Man kan velge mellom et bredt spekter av emner og lærings moduler som samsvarer med egne overordnende forretningsmål. Det er mulig å få et sertifikat innenfor blueprint ved å gjennomføre eksamen etter alle disse modulene. Men da er man nødt til å betale en viss sum for å ta selve eksamen. Dette er markedsføringskurs hovedsakelig for å øke bedriftens vekst. Axel fortalte at om man var interessert og jobbet hardt med disse modulene så skulle man ikke se bort ifra en stilling hos Facebook, i tillegg til tidligere erfaring. 

Kilder

https://www.facebook.com/business/learn

https://www.oculus.com/?locale=nb_NO

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *