Unik plattformstjeneste med utallige muligheter

Airbnb er en nettbasert delingsplattform hvor brukerne kan tilby, søke etter, bestille og benytte overnattingssteder rundt om i hele verden. I tillegg til dette tilbyr de opplevelser og eventyr som en del av plattformen. Plattformen eies av selskapet Airbnb, men det er bedrifter og privatpersoner selv som legger ut overnattingsplass via plattformen.

Hvordan tjener Airbnb penger, når de kun eier plattformen?

Selskapet tar betalt ved å ta en viss prosentandel av brukernes inntjening fra hvert besøk.

Videre skal jeg ta for meg hvordan Airbnb senker brukernes transaksjonskostnader. Refererer til foreleser Arne Krokan som forteller at kostnadene kan deles inn i flere typer som påvirker valgene vi tar. De ulike stegene i prosessen består av søkekost, informasjonskost, forhandlingskost, vurderingskost, evalueringskost og tvangskostnader.

Søkekost – hvilke alternativer finnes?

Airbnb gjør jobben lettere for brukene ved at man kan tilpasse søket etter eget ønske. De ulike valgene man velge å søke etter er beliggenhet, prisklasse og fasiliteter. Resultatet vil bli påvirket av kundens ønsker, og søkene vil være relevante for den spesifikke reisen.

Informasjonskost – er hosten til å stole på?

Når man er på utkikk etter et oppholdssted for en periode er det viktig å vite at utleier er til å stole på. Men hvordan kan man vite at utleier er troverdig, til tross for god annonse? Vel Airbnb løser problemet ved at leietakere rangerer hosten etter endt opphold. Derfor vil kundene se på tidligere tilbakemeldinger, som gjør valget enklere å velge riktig. På lik linje som hotellopphold blir rangert.

Forhandlingskost – hva er den reelle prisen?
Leilighetenes pris vil være basert på hvor ettertraktet den er, og på denne måten vil prisen være nøyaktig i henhold til etterspørselen i markedet av lignende boliger.

Vurderingskost/Beslutningskost – hvordan bestemmer man seg?

Plattformen gjør det enkelt for kunden å velge det beste alternativet tilpasset til eget bruk. Gjennom ulike søkeverktøy etter egne ønsker, får man en oversikt over det beste resultatet. Dersom man skulle være usikker på om beslutningen er riktig, kan man lagre annonsen for å komme tilbake på et senere tidspunkt for å betale.

Evalueringskost – levde oppholdet seg til forventningene?

Etter endt opphold så kan utleier og leietaker rangere hverandre. Dette kan være avgjørende faktorer for fremtidige leietakere, og påvirke om oppholdet deres skal være hos denne hosten. Via evaluerings skjemaet forekommer det konkrete spørsmål som omhandler, hosten og selve oppholdet.

Tvangskostnader – misfornøyd, hvordan får man tilbake penger?

Dersom oppholdet har bydd på problemer eller at man er misfornøyd av en grunn har Airbnb retningslinjer, nettopp for å forebygge slike situasjoner. Først og fremst kan man ha en dialog med verten om å få refundert beløpet. Dersom partene ikke blir enige, kan Airbnb komme på banen for å hjelpe til med en løsning. Systemet for å gi tilbakemeldinger etter besøket burde gi verten motivasjon til å strebe etter det beste, og for å være ettertraktet på markedet i fremtiden.

Airbnb er konkurransedyktige og har gjort flere tiltak for å senke transaksjonskostnadene. Det er en av grunnene til at kundene benytter seg av denne plattformen, når man skal reise.

Tjenesten er effektiv og det vil trolig komme flere digitale plattforms tjenestener i fremtiden, som en ny måte å arbeide på.

En kommentar til «Unik plattformstjeneste med utallige muligheter»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *