Kunstig Intelligens

Kunstig Intelligens (AI)

Det er et system som kan trenes til å utføre oppgaver som vil lære og bli bedret ved å løse oppgaver i ulike situasjoner og via egne erfaringer. I dag har flere bedrifter tatt i bruk en form for kunstig intelligens og selvkjørende biler har begynt å komme til markedet. Bilene bruker hovedsakelig en teknikk som utvikler systemet for å forstå omgivelsene og ta beslutninger under turen. Dette skjer uten et menneskets instrukser. Det er ingen tvil om at kunstig Intelligens vil få gjennomslags kraft i næringslivet. Hvor verden blir drevet av systemer og maskiner som drives av elektrisitet og 5G.   

Dyp læring har vokst gjennom årene hos Google og Facebook som bruker teknologien til å lage programvare til å gjenkjenne bilder, foreslå verneforslag. Kunstig Intelligens vil endre måten vi handler på i fremtiden. Forbrukere blir stadig flinkere til å sammenligne ulike produkter, tjenester og pris. Men det er ikke bare nettbaserte butikker eller digitale plattformer som vil dra nytte av kunstig intelligens. 

Amazone Go Store har tatt et steg videre og tatt i bruk en kombinasjon av flere teknologier som AL, dyp læringsalgoritmer, dataovervåkning og sensorer for å automatisere kjøp, utsjekking og betalingstrinn knyttet til en transaksjon for å utarbeide opplevelsen og effektivisere handelen. Funksjonen teknologien har i denne sammenhengen vet hvilke produkter som blir tatt og hva som blir lagt vekk før utsjekkingen.

På denne måten vil handelen endre tankegangen vår på, og algoritmer gjør at handelen vil bli mer personlig, spesifikt og unikt til hvert eneste individ. Netthandelen vil lagre «spor» av hva en ser på og vil fronte disse på ulike arenaer slik at produktet får oppmerksomhet. Man er dermed ikke nødt til å være inne på den spesifikke netthandelen, for å få opp produkter som er sett på tidligere fra butikken. 

Fremtiden vil være omfavnet av kunstig intelligens hvor enkelte vil syntes det er skummelt, mens andre vil se på teknologien som spennende og mer effektivt.

Kilder

https://snl.no/kunstig_intelligens

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/articles/tre-ting-vite-kunstig-intelligens-ai.html

https://www.bring.no/magasinet/ehandel-og-logistikk/kunstig-intelligens-ai-tre-kundefordeler-for-nettbutikker

MarianneBrustad

En kommentar til «Kunstig Intelligens»

  1. Hei Marianne!
    Bra jobbet med innlegget om kunstig intelligens! Du har en god lengde på teksten din. Til neste gang kan du godt ha med noe bilder og underoverskrifter for å gjøre det mer spennende å lese. Prøv å «fange» leser med å skrive fortellende og inkluderende. Ellers har du gjort en god jobb. Lykke til videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *